Æ Thybomools Dåe 2014 (11/10 2014)

Foreningen afholdt d. 11/10 "Æ Thybomools Dåe" for andet år i træk. 45-50 personer var samlet til egnsmusik af Svend Ejler, Inger og Ulla, der var et oplæg med thybohistorier ved Jens Jørgen Olesen, et foredrag om Erik Bertelsen og andre forfattere fra Thy ved næstformanden (Christian), samt forskellige sange og digte på thybomål. Der blev også tid til kaffe, kage og en snak med sidemanden. Vi glæder os til at fejre "Æ Thybomools Dåe" igen i 2015!

Billeder: https://www.facebook.com/thybomaal/photos_stream (samt nogle herunder).

Foreningen Thybomål siger tak for et fint arrangement i Vorupør (d. 6/9 2014)!

Mie Buus fra Thisted Museum holdt foredrag om mad i kystbyerne gennem tiderne. Derefter kom en fra Niels & Sinnes Univers og fortalte om baggrunden og fremtidsudsigterne for Niels & Sinnes Univers.

Her er et par billeder fra begivenheden:

Koncert med visesanger Niels Kanstrup

Thyboen Niels Kanstrup kom til Thisted Bibliotek den første lørdag i påskeferien (d. 12. april 2014) kl. 11-13 og gav koncert på dialekt.

Dette blev en eftermiddag, hvor thybomålet var i centrum, omgivet af andre lignende og smukke sprog, f.eks. rigsdansk og engelsk. Niels Kanstrup er ægte thybo, født og opvokset tæt på Østerild. Han har dog levet hele sit voksne liv på Djursland. Han er af profession biolog, og som musiker er han rendyrket amatør, dvs. totalt styret af glæden ved musik. Eftermiddagens program var dedikeret helt og holdent til Foreningen Thybomål og har ikke tidligere været opført i denne konstruktion. Programmet bestod af en samling viser, digte og fortællinger med afsæt i det nord- og nordvestjyske, og vægten lå på Thy og thybomålet. Repertoiret gik fra Johan Skjoldborg over Hans Bakgaard til Niels Hausgaard.

Foreningen Thybomål siger tak for fremmødet til dialektkoncerten med Niels Kanstrup d. 12/4 2014. Det var en sjov og underholdende koncert, som vi meget gerne vil gentage engang i fremtiden!

Her er et par billeder fra koncerten:

Foreningen Thybomål afholdt d. 23. marts 2013 sit første arrangement, der foregik i Sydthy. Turen begyndte på Ydby Festplads, hvor omkring 20 var mødt op. Her fik vi en kort indføring i Cirkus Miehes historie ved Jonna Kragh Møller, hvorefter vi drog videre mod Heltborg Museum. På vejen dertil gjorde vi flere stop for at høre om det lokale landskab og den lokale historie, hvilket næstformanden tog sig af. På Heltborg Museum fik vi kaffe og kage, og sluttede med et kort foredrag om Hans Bakgård ved Jens Jørgen Olesen. Vi siger tak for et vellykket arrangement!

Se billeder fra arrangementet herunder:

Billeder fra Thybomålets Dag 2013 (nedenunder denne tekst), som blev afholdt på Plantagehuset i Thisted lørdag d. 12. oktober 2013. Torben Arboe fra Center for jysk dialektforskning ved Aarhus Universitet holdt foredrag om thybomålet. Desuden var der digtoplæsning (på thybomål, selvfølgelig!), sang og også et par sjove historier fra en af deltagerne.

Billeder fra den ordinære generalforsamling 2014 på VUC Thy-Mors i Thisted (herunder):

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk